Angolul: Különleges Időhurok nap - Hogyan ünnepeljük szeptember 3-át?
Mint tudjuk, Vándorsólyom kisasszony különleges gyermekei egy szeptember 3-ai időhurokban éltek sokáig. Mivel ott minden nap ugyanaz, és semmilyen ünnep-, vagy születésnap nem esett erre a dátumra, úgy döntöttek, hogy megünnepelnek minden olyan szeptember 3-át, ami egybe esik a külvilág naptára szerinti szeptember 3-ával.
Ransom Riggs tolmácsolásában Horace Somnusson megosztja velünk, hogyan is zajlik egy ilyen ünnep. (Saját fordítás)
Ransom Riggs és Tahereh Mafi is ünnepelnek |
A mindenit! Nyakunkon az Időhurok napja, én pedig csak most
álltam neki az előkészületeknek. Horace Somnusson vagyok, és ahogy mindig,
most is én vagyok felelős a díszletért, mivel - mint ahogy mindenki biztosan
észre vette már - én vagyok Vándorsólyom kisasszony egyetlen olyan tanítványa,
akit Isten stílusérzékkel áldott meg. Ez így mondjuk nem teljesen igaz, hiszen
Millard rendelkezik némi tehetséggel - amikor egyáltalán veszi a fáradtságot,
és felöltözik -, de ha hozzám hasonlítanánk divatérzékét, az olyan lenne, mint kavicsot összehasonlítani a heggyel.
Folytathatnám (Bronwyn: hasonlíthatom-e kegyedet egy rongyba
tekert téglához?), de amint már említettem, kevés idő áll rendelkezésemre, és
rengeteg egyéb teendőm is akad. Ráadásul minden egyéb kötelességem mellé
(akaratom ellenére) azt a feladatot is kaptam, hogy mindenkit megtanítsak arra,
hogyan is kell az Időhurok napját megünnepelni. Úgy hallottam, idén mások - még
az időhurkon kívül élők is - szívesen csatlakoznának. Hogy miért, arról
elképzelésem sincsen. De tényleg. Mindegy, haladjunk.
A kezdők kedvéért némi háttér információ: a közelmúltig én
és barátaim egy kis szigeten található időhurokban éltünk, ahol minden egyes
nap hasonlóképpen telt: napsütéses, üde idő, reggelenként rövid zivatarral.
Szeptember harmadikát írtunk. Mivel ez volt minden nap dátuma, és Vándorsólyom
kisasszony egy diákja sem született ezen a napon, soha senkinek nem lehetett
szülinapja. Igazából semmilyen más ünnepet sem ünnepelhettünk. (Ha Vándorsólyom
kisasszony legalább húsvétkor hozta volna létre az időhurkot, minden nap csokit
ehettünk volna. Szeptember harmadika azonban semmilyen szempontból sem számít
különleges dátumnak Angliában.) Hogy pótoljunk minden egyes elmulasztott
ünnepet és születésnapot, kitaláltuk saját különleges alkalmunkat, amikor mindegyiket
egyszerre, a legkülönlegesebb módon ünnepelhetjük. Időhurok napnak neveztük, és
akkor tartjuk, amikor a külvilág szeptember harmadikája összeegyezik
időhurkunkéval. (Azaz ex-időhurkunk. Még mindig nehezemre esik felfogni, hogy
már nincsen többé.) Habár nem élünk már ott, hetven év után szokásunkká vált
megünnepelni ezt a napot.
Szóval, hogyan is ünnepeljük az Időhurok napját? Elmesélem
nektek. Először is elkerülhetetlen, hogy kiöltözz (azok közé tartozom, akik
szerint minden alkalomra ki kellene öltözni, de elismerem, hogy egyes napokon
fontosabb, mint máskor). Tehát kezdj hozzá a cipőpucoláshoz. Vasald ki az
inged. Férfiak: nyakkendőt fel! (Akár felcsatolhatót, ha tényleg nincs más.)
Továbbá: azon ritka alkalmakról van most szó, amikor az időhurkon kívüli és
belüli naptári napok egybeesnek (mindenhol szeptember harmadika van!), viselj
tehát valamilyen időmérő eszközt. A csuklódon is megteszi, de legjobb, ha a
ruházatodon, vagy a nyakadon hordod. Én legszívesebben mellényem gomblyukára
akasztom az órámat egy selyemszalag segítségével.
Ami a díszítést illeti, az egész évben felmerülő ünnepek hagyományos
elemeit használjuk fel: lehet például karácsonyfa, országod nemzeti ünnepének
alkalmából egy lobogó, egy fura sapkák a Fura sapkák nemzetközi ünnepe
alkalmából (ami természetesen január ötödikén van) és a többi, és a többi -
rajtad áll, milyen elemekből állítod össze. Szerintem minél több ünnep
hagyományos díszítéseit sikerül összeszedned, annál jobb.
Egy ünnep sem lenne teljes ajándékozás nélkül. Mivel egy
távoli szigeten élünk, és így nem juthatunk el boltokba, általunk készített
apróságokkal lepjük meg egymást, és hasonlóra búzdítanálak titeket is. A kulcs
a találékonyság!
Legyen torta! Legjobb egy hatalmas négyzet alakú sütemény,
mert szükség lesz a helyre: add össze az összes résztvevő életkorát, és tégy
meg mindent, hogy annyi gyertyával díszíthesd. (Ha nagyszüleidet is meghívtad,
és annyi gyertyát nem tudsz felhelyezni, három összeragasztott gyertya jelezzen
egy évtizedet.) Gyújtsd meg a gyertyákat - bizonyosodj meg arról, hogy távol
tartod a kedves tűzvészt minden drapériától és más gyúlékony anyagtól - énekeljétek,
hogy "boldog szülinapot mindenkinek", és fújjátok el a gyertyákat, majd
egyétek meg a tortát. A legjobban öltözött személy egy szelettel többet kaphat.
Ha marad a süteményből, le kell fagyasztani és egy évig mélyhűtőben tárolni a
következő Időhurok napig.
Szerény véleményem szerint az ünnep legmurisabb részét a
különféle játékok teszik ki. Igen, játékok! Mivel mi különleges gyermekek a
videó alapú játékok kora előtt születtünk, megtanultuk hogyan szórakoztassuk
magunkat másképpen. Viktória királynő korában nagy népszerűségnek örvendtek a
társasjátékok, és sokkal szociálisabb módját adják a csoportos időtöltésnek,
mint hipnotizált szamarak módjára, buta csendben üldögélni valami képernyő
előtt. Alábbiak a kedvenc Időhurok napi (hagyományos társasjátékokon alapuló) játékaink:
Jacob játéka
Akassz fel egy lepedőt a szobán keresztül, gyújts gyertyát
az egyik oldalán és kapcsold le a fényeket. Egy személy a lepedő túloldalára
sétál, a többiek a lepedő és a gyertya közé álljanak. Annak a személynek, aki a
lepedő mögé állt, az árnyékok alapján ki kell találnia ki-kicsoda. Az
árnyékokkal lehet játszani, így nehezítve meg a találgató dolgát, de amint
rájött valakiről, hogy kicsoda, annak a személynek ki kell állnia.
Bronwyn játéka
Mindenki egy körbe áll. Mindenki megfogja egy másik személy
kezét, de nem lehet a mellette levőét, illetve nem lehet csak egy személy kezét
fogni. Hatalmas emberi csomó jön így létre. A csoportnak most rá kell jönnie
hogyan bogozza ki a csomót anélkül, hogy bárki kezét elengednék. Ez csavarással
és torz mozdulatokkal jár, és egy vagy két emberi körben kell végződnie.
Legjobb nyolcan-tízen játszani.
Üvölts üres, üvölts
Egy személyt ymbryne-nek jelölnek ki. Az illető szemét
bekötik, majd egy párnára vagy vánkosra ültetik. A többi játékosok lesznek az
üresek, akik körbe ülik a korábban kijelölt személyt. Az ymbryne-t
kétszer-háromszor megforgatják, aki ezután fogja a párnáját, az egyik
játékoshoz sétál és az ölébe helyezi. Az ymbryne ekkor a párnára ül úgy, hogy
közben nem ér az üreshez (hogy személyazonosságára ne derüljön fény). Ahogy az
ymbryne leül, azt kell mondania "üvölts üres, üvölts", az üresnek
pedig borzalmas kiáltásokkal kell felelnie. Ha az ymbryne ez alapján rájön, ki
az üres, helyet cserélnek (ymbryne-ből üres lesz, üresből ymbryne); ha azonban
nem jön rá, vissza kell térnie a kör közepére, az üresek helyet cserélhetnek,
és őt is újra megforgatják.
Ki a lidérc?
Minden körben ki kell jelölni egy lidércet. Ezt lehet
például úgy, hogy kártyákat osztasz ki, az egyiket pedig megjelölöd - aki a
megjelölt kártyát kapja, az lesz a lidérc. A lidérc egy tekintettel, vagy
kacsintással "megölheti" a többi játékost. Ha valakire
rákacsintottak, el kell számolnia ötig, majd a halálát tetve vagy a padlóra
fekszik, vagy csendben elhagyja a játék helyszínét. Ha valaki úgy véli, rájött
ki a lidérc, fel kell emelnie a kezét és az illető megnevezése nélkül azt
mondani "megvádolom!" Ilyenkor a játékosnak keresnie kell valakit,
aki szintén megvádolna valakit, majd háromra mindkettőnek a vélt lidércre kell mutatnia. Ha
valóban ő volt a lidérc, a játéknak vége. Ha nem mutatnak ugyanarra a
személyre, vagy nem ő a lidérc, akkor mindkét játékos kiesett. A játékosok nem
oszthatják meg egymással gyanúikat a lidérc személyét illetően; aki nem lidérc,
az nem kacsinthat. A lidérc célja minél több különleges gyermeket megölni
anélkül, hogy elkapják.
A következő játék sokkal frissebb évjáratú, de a különleges
gyermekek, könyvmoly közösség lévén, buzgón magukévá tették:
Carnelli
Jan Carnell, a Mensa washingtoni ágának egy tagja, találta
ki a Carnelli című társasjátékot. Címláncnak is nevezhetnénk, hiszen a játék
olyan, mint a szólánc, de azzal a különbséggel, hogy könyv, film és dalcímeket kell egymáshoz kapcsolni.
A játékosok álljanak körben, a kör közepén álljon a bíró
(azaz Carnelli mester). A Carnelli mester kezdi a játékot azzal, hogy mond egy
címet, majd az egyik játékosra mutat. Annak a játékosnak, akire a mester
rámutatott, folytatnia kell a játékot úgy, hogy mond egy másik olyan címet, ami
valamilyen kapcsolatban áll az előzővel: közös szó (pl. Száll a kakukk fészkére és Kakukkszó),
közös szerző (pl. író, producer, dalszerző, énekes), vagy más hasonló
kapcsolat. A játék elején közös megegyezés alapján eldönthető, milyen
kapcsolatot engednek meg. Általában a jellemző az, ha a mű készítőjére
korlátozzák - egyszerű színész például nem lenne elfogadott - így téve a játékot
nehezebbé és érdekesebbé. A szójáték egy másik megengedett kapcsolat, amíg a
többi játékost is megnevetteti (pl. Tequila Sunrise és To kill a Mockingbird,
amit tequila mockingbird-nek is lehet ejteni).
A játékosok sorban egymás után mondanak tehát egy címet, ami
kapcsolatban áll az előtte elhangzottal. Ha a sorban következő játékosnak nem
sikerül előrukkolnia egy újabb címmel a (Carnelli mester által megszabott, a
játék előre haladtával egyre rövidebb) megadott idő alatt, ki kell állnia a
körből. Ha a sorban következő játékos nem létező, vagy helytelen címet mond, ha
a cím nem áll kapcsolatban az előzővel, vagy olyat választ, ami már elhangzott,
egy másik játékos jelentheti a bírónak, akinek döntése önkényes, szeszélyes, de
mindenképpen végleges. Ha a jelentésnek helyt adnak, a játékos kiáll, ha
azonban elutasítják, a jelentő esik ki. A körben maradt utolsó játékos a nyertes.
Most már minden információtok megvan ahhoz, hogy igazán sikeres Időhurok napot
tarthassatok. Ó, és ne feledjetek egy székkel többet kitenni, hátha Millard úgy
dönt, hogy beoson és csatlakozik hozzátok!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése